Particularități ale antrenamentului fizic la persoanele vârstnice

19 octombrie 2018 Redacția Promedica24
Evaluați articolul

Inactivitatea fizică, alături de un stil de viață nesănătos, afectează foarte tare starea de sănătate a vârstnicilor. Deși îmbătrânirea este un proces complex, care aduce modificări majore asupra fizicului și psihicului unui senior, antrenamentul fizic poate ajuta atât în lupta cu unele boli ale bătrâneții, cât și în menținerea optimismului și a unei atitudini pozitive.

Mature couple man and woman jogging in the park


O îngrijitoare de seniori trebuie să fie atentă ca vârstnicul să își urmeze programul de exerciții fizice, să îl supravegheze și, în cazul în care sesizează apariția unor probleme, să le raporteze aparținătorului sau medicului pacientului. Există și cazuri în care seniorul nu urmează nici un program de antrenament. În acestea, o bună îngrijitoare ar trebui să ia atitudine și să discute cu familia seniorului, punând accentul pe beneficiile pe care le aduce mișcarea asupra sănătății.
Îngrijitoarea sau familia persoanei îngrijite nu trebuie să-și asume responsabilitatea formării programului de exerciții fizice. Pentru prescrierea corectă a unui antrenament fizic la seniori trebuie să se țină cont de efectele vârstei și de afecțiuni, de aceea este necesar ca programul să fie alcătuit de către un medic specialist. De asemenea, trebuie să țină cont și de preferințele vârstnicului înainte de a da comunica cu persoana responsabilă de crearea programului.

Beneficiile activității fizice la persoanele în vârstă

Antrenamentul fizic practicat în mod regulat previne apariția unor boli și este extrem de important în tratarea unor afecțiuni precum: bolile cardiace, hipertensiunea arterială, osteoporoza, artrozele, diabetul zaharat și obezitatea.

Beneficiile fiziologice sunt:

  • Reglarea nivelului de glucoză din sânge;
  • Îmbunătățirea funcției cardiovasculare;
  • Creșterea forței musculare;
  • Păstrarea sau recâștigarea flexibilității articulațiilor;
  • Îmbunătățirea echilibrului și coordonării.

Mișcarea nu are doar efecte fiziologice, ci și efecte psihologice și sociale. Ea contribuie la o stare de relaxare, reduce stresul, ține sub control anxietatea și îmbunătățește dispoziția.
Din punct de vedere social, vârstnicul va putea participa la sporturi de grup și își va putea păstra rolul social. O viață activă înseamnă și costuri reduse, iar persoanele care se ocupă de îngrijirea lui vor avea mai puține piedici.
Nu se recomandă începerea bruscă a antrenamentului, în special pentru că pot apărea urgențe cardiace. Evaluarea sănătății este obligatorie atât înaintea stabilirii programului, cât și după. În cazul în care se dorește ca numărul sau intensitatea activităților să crească, se recomandă cerere sfatului medicului personal al pacientului.
La vârsta a treia, indicațiile generale cu privire la sport sunt aproximativ 150 de minute de activitate moderată pe săptămână. Exercițiile se pot face în aer liber, dacă starea de sănătate permite, sau în interiorul locuinței. În cazul în care există condiții de mediu extreme, activitățile fizice ar trebui evitate pentru a se diminua riscul producerii de accidente (exemplu: creșterea sau scăderea bruscă a tensiunii arteriale).

Efectele inactivității fizice la seniori

Inactivitatea fizică în cazul seniorilor poate duce la apariția osteoporozei și, implicit, a frecvenței fracturilor. De asemenea, ea va diminua forța musculară în special a membrelor inferioare și va scădea flexibilitatea, vârstnicii fiind mai predispuși la căderi și accidentări. Apariția unor tipuri de cancer precum cel de colon (la bărbați) sau de col uterin (la femei) este un alt risc la care sunt supuse persoanele vârstnice sedentare, iar problemele cardiovasculare tind și ele să apară sau, dacă există deja, să se agraveze.

Tipuri de antrenament fizic recomandate vârstnicilor

De regulă, seniorilor li se recomandă următoarele tipuri de exerciții fizice:

Exerciții aerobice – contribuie la eliminarea kilogramelor în plus, la scăderea tensiunii arteriale și la menținerea tonusului muscular.

  • Genuflexiuni – ajută la întărirea musculaturii și la menținerea mobilității.
  • Exerciții cu gantere și flotări – întăresc musculatura părții superioare a corpului;
  • Exerciții cu ridicarea picioarelor – ajută în special la îmbunătățirea echilibrului și întărirea articulațiilor.
  • Exerciții pentru ameliorarea balansului cum ar fi yoga și tai chi – au rolul de a ameliora mobilitatea articulară și de a îmbunătăți coordonarea.

Dacă starea de sănătate permite, seniorii pot face și următoarele activități: mers accelerat, aerobic în apă, dans, bicicletă pe drumuri drepte, tenis la dublu sau fitness.

Pentru a-l convinge pe senior să facă mișcare, Promedica24 recomandă:

Crearea unui cadru armonios în care vârstnicul va face exercițiile fizice, dotat cu toate lucrurile necesare (echipamente și alte facilități);

  • Antrenamentul să fie făcut în perioade ale zilei acceptabile tuturor participanților;
  • Dacă se poate, este ideal ca vârstnicul să participe la activități de grup, în locații speciale;
  • Deși programul de antrenament este destul de strict, activitățile pot varia (nu trebuie să fie mereu 20 flotări, 20 genuflexiuni, etc.);
  • Recompensele funcționează mereu. Vârstnicul poate fi convins că dacă participă la o activitate sau dacă se ține de program, va putea face ceva ce îi place, va primi ceva sau va merge în vizită undeva.

În concluzie, este important ca persoana în vârstă să aibă un program de antrenament deoarece acesta îl va face mai activ și mai independent. În cazul pacienților imobilizați la pat, mișcarea va ajuta în menținerea unui psihic sănătos și va ajuta organismul să lupte mai bine cu afecțiunile.