Sfaturi pentru îngrijirea bătrânilor cu Alzheimer și demență

27 octombrie 2021 Redacția Promedica24
Evaluați articolul

Odată cu înaintarea în vârstă, corpul nostru este mai predispus la anumite afecțiuni psihice și fizice. De aceea, ca îngrijitoare de seniori, este important să cunoașteți care sunt principalele boli cu care vârstnicii se confruntă, care sunt cauzele acestora, cum se manifestă și ce anume trebuie să aveți în vedere atunci când aveți grijă de persoana respectivă.

Bolile psihice sunt la fel de comune în rândul vârstnicilor, precum sunt și în rândul tinerilor adulți și sunt asociate cu o suferință interioară a persoanelor foarte mare, cu gânduri suicidale. Acestea pot cauza și alte boli, de natură fizică. În plus, în cazul seniorilor, afecțiunile psihice au o probabilitate mult mai mică de a fi depistate, față de alte vârste. Din această cauză sunt mai greu de tratat, iar înrăutățirea stării fizice a vârstnicilor complică procesul de vindecare.

Vârstnicii care suferă de boli psihice văd o altă versiune a realității, față de ceilalți oameni, din cauza deteriorării produse de boală. Promedica24 recomandă îngrijitoarelor de bătrâni ca, înainte să plece la locul de muncă în Germania, să se documenteze despre cum ar putea ajuta vârstnicul în cazul în care acesta suferă de o boală psihică. Experții mai recomandă ca îngrijitoarele să încerce să intre în lumea seniorului, în loc să încerce să-l aducă pe acesta la realitatea noastră. Creierul unui vârstnic care suferă de o afecțiune psihică își pierde abilitatea de a procesa informațiile, de aceea forțarea de a înțelege realitatea provoacă mai mult confuzie, anxietate, frică și agitație, decât efecte pozitive. În acest articol, Promedica24 vă prezintă modalități prin care puteți să reacționați într-o situație specială sau să o gestionați potrivit, astfel încât să ajutați vârstnicul ce suferă de o afecțiune psihică.

ALZHEIMER

Boala Alzheimer cauzează probleme legate de memoria pe termen scurt. Acest lucru poate duce la un comportament repetitiv, precum punerea unor întrebări de nenumărate ori. O îngrijitoare de bătrâni în Germania trebuie să aibă ca principală calitate răbdarea. Aceasta trebuie să știe faptul că seniorii bolnavi de Alzheimer nu repetă o întrebare intenționat sau cu scopul de irita, ci fac acest lucru din cauza afecțiunilor de memorie. Îngrijitoarea trebuie să fie capabilă să răspundă cu răbdare la întrebările seniorului, fără a-și pierde cumpătul. Iată câteva metode eficiente, pentru a reduce numărul aceleiași întrebări puse în mod repetat:

  • Distragerea atenției – De cele mai multe ori, singura cale de a opri seniorul din a pune aceeași întrebare la nesfârșit este distragerea acestuia cu o altă activitate pe care ei o agreează, cum ar fi oferirea unei gustări ori a băuturii preferate. De asemenea, îngrijitoarea îi poate răspunde cu o altă întrebare care să îi îndrepte atenția spre alt subiect, precum vremea de afară, noutăți despre artistul preferat sau orice altceva știe că i-ar putea face plăcere să discute. De asemenea, implicarea seniorului într-o activitate casnică simplă poate reprezenta o soluție.
  • Răspunsuri scurte – Primul instict când o persoană cu Alzheimer pune o întrebare este de a-i răspunde la fel, cum i s-ar răspunde unei persoane sănătoase. Însă acest lucru nu este indicat. Este recomandat ca îngrijitoarea să mențină răspunsurile scurte și simple, astfel încât să salveze energie, timp și să reducă din frustrarea de a da același răspuns de încă cinci sau mai multe ori.
  • Răspunsuri la sentiment – Pacienții care suferă de boala Alzheimer, pun din nou și din nou aceeași întrebare, deoarece se simt anxioși. Îngrijitoarea poate încerca să observe comportamentul bătrânului și să descopere ce îi creează disconfort, eliminând mai apoi cauza. Poate fi vorba de un simplu geam deschis, ori de o ușă. Îngrijitoarea îi poate oferi o strângere liniștitoare de mână, o scurtă îmbrățișare, în timp ce îi răspunde calm la întrebare, astfel încât seniorul să se simtă în siguranță.
  • Calmarea pentru câteva minute – Oricine își pierde răbdarea la un moment dat, mai ales atunci când i se adresează aceeași întrebare de nenumărate ori. De aceea, Promedica24 recomandă îngrijitoarelor să se oprească pentru câteva minute, să meargă într-o încăpere separată și să se liniștească. O respirație adâncă sau puțin aer proaspăt vă va reface energia, necesară pentru a-i asigura vârstnicului suportul de care are nevoie.

„Vreau să merg acasă!”

O altă situație dificilă poate apărea atunci când vârstnicul cere în mod repetat să meargă acasă. Frustrant este când vârstnicul este deja acasă, iar îngrijitoarea nu poate găsi răspunsul potrivit pentru a-l asigura că aceasta este realitatea. Acest lucru este des întâlnit în rândul pacienților cu Alzheimer. Este important ca îngrijitoarea să înțeleagă care este motivul repetării continue a acestei fraze, pentru a putea oferi ajutor. De cele mai multe ori, pacienții care spun că își doresc să meargă acasă, nu se referă la locul fizic, acolo unde locuiesc, ci își doresc să se simtă confortabil, în siguranță și în control. Așadar, este indicat ca îngrijitoarea să descopere motivul pentru care ei se simt în nesiguranță și agitați.

Metodele prin care îngrijitoarea îl poate liniști pe bătrân în legătură cu acest subiect sunt asemănătoare cu cele prezentate mai sus. În plus, este recomandat să se evite explicarea bătrânului faptul acesta se află în propria casă. Indicat este ca îngrijitoarea să îi promită că vor merge acasă în puțin timp, deoarece acesta se va simți imediat mai liniștit. După acest moment, trebuie să se redirecționeze atenția seniorului către o altă activitate, astfel încât să se îndepărteze de la gândul care îl neliniștește. De exemplu, îngrijitoarea îl poatre lua de braț pe bătrân și se poate îndrepta cu el în grădină sau spre o fereastră și să îi arate o floare, un copac, cerul etc. Acesta se va calma și ziua poate continua în maniera obișnuită. O altă variantă poate fi cererea mai multor detalii despre locuința acestuia. Seniorul se va simți în siguranță și confortabil, vorbind despre casa lui. Întrebări precum „Casa ta pare încântătoare, îmi poți spune mai multe?”, „Care este locul tău preferat din casă?” sau „Ce vei face prima dată când vei ajunge acasă?” vor fi de folos în aceste situații.

DEMENȚA

Demența este un termen asociat cu un declin al memoriei și al abilităților cognitive. Este cauzată de schimbările psihice declanșate de alte afecțiuni, accidente vasculare cerebrale ori leziuni. Vârstnicii care suferă de demență văd o altă lume față de cea pe care o vedem noi, așa că este indicat ca îngrijitoarea să înțeleagă acest aspect pentru a putea gestiona potrivit situația.

Metode de calmare

Specialiștii recomandă evitarea adevărului, atunci când vine vorba de îngrijirea unui pacient cu demență. Deși este bine cunoscut faptul că a minți o persoană este un lucru total greșit, în cazul acesta reprezintă cea mai bună soluție. În plus, problemele legate de memoria pe termen scurt îl vor face să uite rapid conversația pe care tocmai a purtat-o. O metodă eficientă de a păși în realitatea bătrânului care suferă de demență este ca îngrijitoarea să îl aprobe în tot ceea ce spune, indiferent de cuvintele pe care acesta le folosește sau chiar dacă adresează cuvinte jignitoare. Vârstnicul nu are intenția de vă jigni sau de vă supără, uneori nici nu realizează cine sunteți cu adevărat. Vârstnicii pot crede că evenimente din trecut se petrec în momentul actual, iar Promedica24 recomandă ca îngrijitoarele să nu încerce să schimbe acest lucru, întrucât îi pot cauza vârstnicului durere și confuzie.

Spre exemplu, dacă bătrânul începe să vă spună că îl așteaptă pe tatăl său să vină să îl ia de la școală și trebuie să iasă să îl aștepte, îngrijitoarea nu trebuie să îi explice că este bătrân și părinții lui nu mai sunt în viața. Recomandat este să îl aprobe și să încerce să îi distragă atenția. O sugestie de răspuns ar fi: „Așa este, tatăl tău va veni curând, dar până atunci, el m-a rugat să servim o gustare!”. Astfel, nu se produce niciun fel de nedumerire în mintea acestuia și i se poate distrage atenția destul de rapid.

Prezentarea adevărului unui vârstnic cu demență nu are un efect pozitiv, cauzând tristețe și teamă. Tehnicile terapeutice recomandă validarea sentimentelor și trăirilor acestuia, în așa fel încât să fie asigurați că sunt în siguranță și sunt protejați.

Se recomandă îngrijitoarelor să se documenteze foarte bine, înainte de plecarea la locul de muncă în Germania, în cazul în care bătrânul suferă de demnță. Manifestările acestei boli sunt diverse și pot fi șocante la prima vedere, precum țipăt fără motiv, halucinații, delirare etc. Identificarea sursei care cauzează aceste simptome și eliminarea ei vor face cu siguranță ca lucrurile să se calmeze pentru un timp. Îngrijitoarea poate să îi pună seniorului cântecele preferate, să îi asigure protecție, mângâinu-i spatele ori mâinile sau să îl implice în activitățile casnice mai simple.

Așadar, cele două boli psihice, Alzheimer și demența, sunt două afecțiuni care complică viața de zi cu zi, atât a vârstnicului, cât și a persoanelor care îl îngrijesc. Uneori, seniorul poate fi încăpățânat și poate refuza ajutorul, însă perseverența este cheia succesului. Îngrijitoarea de bătrâni Promedica24 trebuie să fie calmă, răbdătoare și înțelegătoare și să poată aplica metodele de susținere potrivite pentru afecțiunea seniorului.

Oricare din modurile de gestionare a situației va fi aplicat, îngrijitoarea trebuie să prezinte alegerea ei familiei seniorului și să ceară acordul acestora. Fiecare dintre pacienți este tratat în mod diferit și reacționează în diverse feluri la factorii externi. De aceea, sfatul Promedica24 pentru îngrijitoarele de bătrâni în Germania este să respecte indicațiile medicului și ale familiei, să administreze cu strictețe tratamentul bătrânului și să se asigure că își păstrează calmul și un comportament adecvat, pentru a oferi suportul necesar.